Zdravý jedálniček so „sedliackym rozumom“

TAK ČO MÁM VLASTNE JESŤ? 

2. ČASŤ –   Zdravý jedálniček so „sedliackym rozumom“

 SedliakJE MOŽNÉ SCHUDNÚŤ A CÍTIŤ SA LEPŠIE BEZ POČÍTANIA KALÓRIÍ?

Nie všetci chceme byť hneď majstri sveta alebo mať vyrysovanú postavu. Mnohí budeme spokojní aj s malým bruškom, ale stále s dostatočnou pohyblivosťou a vytrvalosťou. A na to nám postačí dodržiavať ZÁKLADNÉ PRINCÍPY, tzv. „zdravý sedliacky rozum“ , vďaka ktorému môžeme zdravo chudnúť, držať si váhu a pritom si nezruinovať ani zdravie a ani peňaženku.

5 KROKOV Ako schudnúť podľa „zdravého sedliackeho rozumu“:

  1. Voda

    0,3 – 0,5l čistej vody alebo nesladeného čaju pred raňajkami (15-30 minút)
    Začnite svoj deň pohárom čistej vody
    a pite priebežne počas dňa, aj keď nemáte smäd. Pitie čistej vody tiež posilňuje lymfatický systém a hydratuje pokožku. Týmto jednoduchým návykom si môžete neuveriteľne zlepšiť svoj zdravotný stav alebo predísť mnohým nepríjemným ochoreniam! Ako napr. bolesti hlavy, zápal močového mechúra a mnohým ďalším.

  2. Adekvátna fyzická aktivita

    opakujem ADEKVÁTNA. A čo to presne je adekvátna fyzická aktivita? Dali by sa o tom písať „litánie“, ale tu iba v skratke. Treba si uvedomiť, že šport alebo iné fyzické aktivity (tréning) majú robiť RADOSŤ aj po ukončení. T.j. po skončení tréningu by ste mali mať ešte dostatok energie a cítiť sa nabudení a byť v dobrej nálade. Veľakrát aj v prípade profesionálnych športovcov platí, že menej je viac. Napr. pre tých, ktorí nie sú so športom veľkí kamaráti, bohato stačí 1 hodinová prechádzka 3-5x do týždňa napr. do práce, do školy, na nákup alebo navečer po večeri.

  1. Regenerácia

    mnohí pod týmto pojmom si predstavujú masáže alebo perličkový kúpeľ. Áno, aj…. Základom všetkej regenerácie je spánok, ktorý sa nedá ničím nahradiť. Opakovanie je matkou múdrosti, teda 6 – 8 hodín denne. Čo sa týka aktívnej regenerácie, „zázraky“ robia strečingové cvičenia. V prípade, že potrebujete „pritvrdiť“ v oblasti regenerácie máme na výber viacero druhov aktívnej a pasívnej regenerácie. Osobne odporúčam kryoterapiuzlepšenie obranyschopnosti organizmu a pohybového aparátu doslova za pár minút, gélové kúpele alebo v prípade bolestí a zápalov, svalov alebo kĺbového aparátu, veľmi zaujímavé odozvy mám s Power Strips – náplasťami na každú bolesť.

  1. Motivácia

    Poznáte indiánsku rozprávku o 2 vlkoch, ktorí žijú v našom vnútri? Jeden dobrý a druhý zlý. A ktorý viac vyhráva? Predsa ten, ktorého viac kŕmite. Kŕmte teda dobrého vlka motivačnou literatúrou, stretávajte sa s pozitívne naladenými ľuďmi, veďte pozitívny rozhovor sám so sebou, majte pozitívny pohľad na svet…. Sledujte ďalej články na zidlho.sk a v blízkej budúcnosti tu nájdete konkrétnejšie postupy a návody ako dosiahnuť duševnú rovnováhu a zdatnosť.

  1. Strava

    „Benzín“ pre naše telo. Odporúčam opäť sa oboznámiť s článkom 7 najväčších omylov v stravovaní a spolu s nasledujúcimi bodmi zaviesť do praxe:

  • Pestrosť 

    Čím je zloženie stravy pestrejšie, tým je väčšia pravdepodobnosť, že budete mať z prijatých živín väčší úžitok. Učte sa variť nové jedlá a spoznávať nové chute a snažte sa aj o pestrosť farieb na tanieri. Predstavte si, ako vyzerá tanier žltých hranoliek so žltým vyprážaným syrom – a ako vyzerá šalát zo zelených uhoriek, červených paradajok, žltej papriky, čiernych olív a šťavnatého tuniaka!

  • Sezónne a lokálne

    Na rozmanitom výbere nie je nič zlého, ale každý by mal vedieť, že ovocie a zelenina dovezená z druhého konca planéty, možno pestovaná bez denného svetla, týždeň prevážaná, týždeň skladovaná – nemusí obsahovať veľa živín! Ľudský organizmus vypestované potraviny v danom mieste lepšie trávi, pretože je ovplyvnený podnebím, v ktorom žije.

  • Sedliackym rozumom

    Univerzálne návody nemôžu fungovať, pretože každý človek je iný a každému vyhovuje niečo iné. Odporúča sa napríklad nejesť 3-4 hodiny pred spaním.
    Zjesť dva chleby s masťou a škvarkami a potom si ísť ľahnúť naozaj nie je dobrý nápad, ale ak sa to už „nedá vydržať“ odporúčam dať si šalát zo zeleniny a syra, napr. kúsok mrkvy a cottage. Svoje nezabudnuteľné čaro má aj cyklistický jelení guláš…. Čo to je a ako sa presne robí pošlem iba mailom alebo na zavolanie   :- )

  • Keď si hladný jedz, keď si polosýty, vstaň od stola

  • Nízkotučná diéta je veľkým omylom

    Všetky hlavné štúdie ukazujú, že nefunguje. Vyhýbajte sa „Diétnym“ a „nízko-tučným“ výrobkom: väčšina týchto „zdravých potravín“ nie sú vôbec zdravé. Majú tendenciu byť vysoko spracované a plné cukru alebo umelých sladidiel.

  • Škodlivý efekt cukru

    najmä MONOSACHARIDOV – napr. cukor, med, sladké nápoje, sladkosti, koláče, sušienky, cukríky, mliečna čokoláda, ale aj POLYSACHARIDOV – napr. ryža, chlieb, cestoviny a cereálie,  SIAHA ĎALEJ AKO LEN ZA PRÁZDNE KALÓRIE.
    Štúdie ukazujú, že z dlhodobého hľadiska, vysoká konzumácia cukru silne súvisí s rizikom obezity, diabetu II. stupňa, chorôb srdca, dokonca aj onkologických ochorení.

 

V prípade, že všetky tieto body sú Vám známe, dodržiavate ich a stále nie ste spokojný, až potom treba „PRITVRDIŤ“, ale to je už námet pre ďalší článok. :- )


 Šéfkuchár Zdeněk Pohlreich:

Nie je nezdravé jedlo, je len nezdravé množstvo.


Komentáre